Momenteel komt er een beweging op gang van christenen en gemeenten die met
discipelschap en missionaire groepen aan de slag gaan om de brug tussen kerk en
samenleving kleiner te maken. In gesprekken met mensen merk ik dat de achtergronden
bij deze missionaire beweging niet altijd helder is. Dat is ook niet zo verwonderlijk aangezien de emerging movement discussie maar heel beperkt voet aan de grond heeft gehad in de afgelopen 15 jaar. Daarom gaat dit artikel in op waar de discussie over vernieuwing van kerk en religie onder
de noemer emerging movement vandaan komt en hoe we vandaaruit bij de beweging van
de missionaire gemeente van vandaag de dag uitgekomen zijn.
Al tientallen jaren is de ontkerkelijking in Nederland een niet te
stoppen proces. In de jaren ’90, op het hoogtepunt van economische voorspoed,
was de scheiding tussen kerk en samenleving, het individualisme en het gebrek aan
zingeving zo voelbaar dat het gevoel ontstond dat er iets moest veranderen.
Grassroots vernieuwing: Emerging
movement
Er ontstond onder de noemer ‘Emerging movement’ een beweging die zei
dat naar de nieuwe eeuw toe de uitdaging voor christenen was om de aansluiting
met rand- en niet-christenen weer te vinden. Er was een zoektocht nodig om als
christenen weer te leren waar de behoeften van de samenleving naar uitgaan en
hoe je als christen daarop aansluiting kan vinden. Sinds die tijd is binnen
deze experimentele vernieuwingsbeweging een opeenvolging van kleine nieuwe
initiatieven ontstaan onder noemers als organic church, simple church,
missional church, emerging church en liquid church. Voorbeelden van meer of minder
experimenetele initiatieven zijn de
Jesus Freaks, De Zolder, Nomaden / Oase, Crossroads Rotterdam, Overvecht Netwerk en vele anderen. Ook zijn er een aantal netwerken en initiatieven die deze ontwikkeling in Nederland beinvloedt hebben zoals het European Church Planting Network (ECPN), Eurochurch en de CPX van Floyd McClung. Kenmerkend voor deze nieuwe gemeenschappen
binnen deze stromingen is vooral de gemeente zoals we die beschreven zien in
Handelingen 2, waarin de huisgemeenschap als grootfamilie (extended family)
centraal staat waarbinnen christenen samenkomen om leven en geloof met elkaar
te delen.
Handelingen 2; Christelijke gemeenschap als grootfamilie
46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen
in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in
een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden
God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal
dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.
Antwoord van gevestigde kerken:
Alpha-cursus en Present
Binnen de gevestigde kerken heeft deze zoektocht vorm gekregen onder
initiatieven als de Alpha-cursus en Stichting Present. De kracht van deze
initiatieven is geweest dat zij christenen en niet christenen weer met elkaar
in contact brachten en ook lieten zien waar gezamenlijke raakvlakken lagen. Een
hele waardevolle en noodzakelijke stap, maar het sloeg de brug maar voor de
helft. Zo geeft Rudolf Setz, oud-directeur van Stichting Present, aan dat hij
gemerkt heeft dat de moeite bij deze initiatieven aan het eind ligt. In beide
gevallen nemen christenen en niet-christenen gezamenlijk deel aan een
activiteit, maar blijkt het moeilijk om de aansluiting vast te houden als de
activiteit is afgelopen. Via de Alpha-cursus kwamen velen tot geloof, maar de stap
naar de kerk werd vaak niet gemaakt. Uit deze constatering komt ook de naam
Nederland Zoekt vandaan; om te zoeken naar het antwoord op de vraag; Wat na de
Alpha-cursus, en wat na Stichting Present?
Missionair gemeente zijn: beide bewegingen vallen samen
Zoals Andrew Jones op de Emerging Roundtable op Freakstock in 2006 al
aangaf zou de experimentele vernieuwingsbeweging pas echt momentum gaan krijgen
als deze de brug met de gevestigde kerken zou gaan slaan. Onder andere de NewWine conferentie heeft belangrijk werk verzet om deze brug te slaan door vele
jaren aandacht te vragen voor het onderwerp missionair gemeente zijn en zo de
bekendheid te vergroten. Zo brak het
moment aan dat Rudolf Setz vanuit Stichting Present richting vond voor de
oplossing van de problemen met Alpha en Stichting Present in het missionair
gemeente zijn. Door het doen van goede
daden en het vertellen over de basis van het evangelie niet te doen als
activiteiten op zich, maar eerst te bouwen aan een lokale gemeenschap. Binnen
deze gemeenschap kan men binnen een authentieke vriendschappelijke relatie
elkaar tot een hand en voet zijn en vertellen over het evangelie. Deze nieuwe
gemeenschap vormt dan de basis voor een nieuwe geloofsgemeenschap. Zo brak ook
het moment aan dat de experimentele organische initiatieven aansluiting vonden met gevestigde gemeentes die nodig is
een verschil te kunnen maken met deze principes. We hopen en verlangen dat het
samenvallen van beide bewegingen ervoor kan gaan zorgen dat we een nieuwe
beweging in Nederland mogen gaan zien. Een beweging waarin christenen en
niet-christenen elkaars taal weer meer gaan spreken en waarbij Ekklesia weer
uitgenodigd wordt om in het midden van de samenleving aanwezig te zijn als
boodschap van hoop voor de mensen. En dat de kerk weer vooral bekend mag staan
om haar praktische en zichtbare liefde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten