donderdag 31 maart 2011

Ontdekkings bijbel studie (1)

De laatste paar jaar wordt ik bij herhaling weer geraakt door de eenvoud van het christelijk geloof. Zo kunnen de meest geleerde mensen eeuwig studeren op de bijbel, maar liggen de belangrijkste waarden van het christelijk geloof in de bijbel zo aan de oppervlakte dat iedereen ze kan begrijpen. De bijbel is daarmee een boek voor iedereen. In deze serie ga ik in op hoe bijbelstudie vorm krijgt in een wereld waarin de bijbel in de handen van de gewone man gegeven wordt, zoals in India en China gebeurt. Wat kunnen ik en jij daaraan hebben in ons dagelijks geloofsleven én hoe helpt het ons om bijbelstudie toegankelijker te maken voor anderen?


Door de invloed van de verlichting / de theologie blijft in de westerse kerken de gedachte bestaan dat interpretatie van de bijbel vooral voorbehouden is aan mensen die ervoor gestudeerd hebben. Het is daarom niet verwonderlijk dat vernieuwing op dit gebied juist gekomen is uit gebieden waarvan we het niet verwacht hadden. Juist de huiskerken in India en China hebben bijbelstudie weer teruggebracht naar de gewone man.

Zij noemen dit "Discovery Bible Study", oftewel ontdekkings bijbel studie. Het gaat hierbij niet om het verwerven van (theologische) kennis over de bijbel, maar om het praktisch ontdekken van God's wil. De centrale vraag is: Wat wil God tot mij zeggen door de tekst die hij mij vandaag gegeven heeft?

De praktische uitwerking van ontdekkings bijbel studie is om bij het lezen van ieder bijbelvers de volgende vragen te behandelen:

1. Wat zegt dit tekstgedeelte / vers? Wat zijn de principes?

2. Wat in mijn leven heeft verandering nodig om dit principe goed vorm te geven in mijn leven?

3. Wat zou het me kosten om dit principe te gehoorzamen?

4. Wie kan ik helpen met het gezamenlijk ontdekken van de principes uit dit tekstgedeelte / vers? 

Om dit voor ons Nederlanders praktisch te maken kun je het doen van ontdekkings bijbelstudie onthouden aan de hand van de 4 i's:

1. Inhoud van de tekst
Incarnatie van de tekst
(moeilijk woord, incarnatie, het betekent; vleeswording, het in het vlees groeien, belichaming, menswording, verpersoonlijking, vleeswording)
3. Investering nodig voor het gevolg geven aan de boodschap van de tekst
4. Intimiteit van de tekst, met wie kan ik het delen?

Lees verder: Deel 2

Geen opmerkingen: