zondag 26 september 2010

Het probleem benoemt

Al lange tijd constateer ik dat de meeste partijen in het politieke bestel vooral de status quo willlen handhaven en daarom weinig bereid zijn de echte problemen te benoemen en aan te pakken. Dit omdat teveel afwijken van de status quo meestal maar door een beperkt deel van de bevolking gewaardeerd wordt. Dat wat goed of het juiste is, is nu eenmaal niet altijd gelijk aan dat wat het makkelijks is of aan dat wat de massa wil. Een partij die wel heel duidelijk haar eigen lijn trekt is natuurlijk de PVV, maar de route van die partij leidt volgens mij tot meer problemen dan oplossingen.

De enige partij die wat dat betreft echt in positieve zin opvalt is D66. Hoewel ik het niet met alle standpunten van de partij eens ben, merk ik wel dat ze overtuigend af durven wijken van waar de rest mee bezig is. En nog belangrijker, met een open vizier de problemen benoemt zoals ze er zijn (zoals ik ze ook waarneem). Zoals Pechtold in dit nieuwsitem aangeeft, is de belangrijkste keuze voor de komende tijd hoe we onze problemen aan willen gaan pakken, samen met elkaar de schouders eronder zetten of de samenleving laten polariseren om de belangen van een deel van de samenleving te behartigen.

Welke richting we individueel, als kabinet en als samenleving wat dat betreft kiezen zal bepalend worden voor veel van de keuzes die daarna gemaakt moeten worden. Laten we hopen dat we juist in moeilijke tijden blijven kiezen voor elkaar, om het samen te doen, om met elkaar tot oplossingen te komen.

Geen opmerkingen: